اخبار

درخت چنار باجگان بافق در فهرست آثار ملي كشور ثبت شد

يزد- ايرنا- رئيس ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي بافق از ثبت درخت چنار كهنسال روستاي باجگان به عنوان يك اثر طبيعي در فهرست آثار ملي كشور خبر داد.

علي اكبر قانعي روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار كرد: درخت چنار روستاي باجگان بافق با بيش از 400 سال قدمت،به شماره 268 در فهرست آثار طبيعي كشور به ثبت رسيد.
رئيس ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي بافق گفت: چنار باجگان بافق از درختان كهنسال استان يزد است كه سه شاخه قطور و هر شاخه آن طول و محيطي بيش از دو ونيم متر دارد.
وي گفت: با ثبت اين درخت كهنسال و با توجه به اينكه روستاي باجگان از روستاهاي هدف گردشگري شهرستان بافق محسوب مي شود از اين پس در كانون توجه بيشتر مسوولان استان و شهرستان قرار مي گيرد و از اعتبارات ويژه برخوردار خواهد شد.
قانعي اضافه كرد: روستا باجگان به خاطر سبك معماري سنتي و كوچه هاي سنگي پيچ در پيچ، درخت كهنسال چنار و همچنين درخت اُرس روئيده در طبيعت بكر نزديك روستا و قرار گرفتن اين روستا در دامنه كوهاي بلند با چشم اندازي جذاب و ديدني هر ساله در فصل بهار و تابستان نظر گردشگران زيادي را به خود جلب مي كند.
وي يادآور شد: اين درخت به عنوان ميراث جاودان پايداري در كوير بوده و يكي از مهمترين قابليت هاي جذب گردشگري طبيعي و رونق دادن به صنعت اكوتوريسم استان يزد محسوب مي شود.
درخت چنار كهنسال روستاي باجگان، در نزديكي درخچه ارس كهنسال اين روستا قرار دارد.
اين درخت چنار 25 متري، تك پايه و از نظر ظاهري از سلامت خوبي برخوردار است و داراي سه شاخه اصلي با ارتفاع ناحيه تشكيل تاج 18/2 متر و محيط يقه 5/7متر است.
باجگان با 60 خانوار جمعيت يكي از روستاهاي بخش مركزي شهرستان بافق است كه در فاصله 85 كيلومتري جنوبشرقي بافق بر روي دامنه كوه باجگان در ارتفاع 2060 متري از سطح دريا قرار دارد.
از مجموعه 200 اثر باستاني شهرستان بافق، اكنون 41 اثر تاريخي و طبيعي اين شهرستان در فهرست آثار ملي كشور به ثبت رسيده است.
بافق در 120 كيلومتري شهر يزد قرار دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × 1 =

دکمه بازگشت به بالا